Vallen…voorkomen beter dan genezen! – Week van de Valpreventie 2017

fysiofit gym voor ouderen Kinesis-2297

In de praktijk tref ik veel 65+ -ers. En regelmatig hoor ik ze over een valpartij. Gelukkig vaak geen (ernstig) letsel, maar soms toch wel. En vooral bij de ouderen onder ons kan een valpartij toch een flinke stap achteruit betekenen.

Valrisico en Valpreventie

Hoe komt dit nou, dat we op oudere leeftijd vaker vallen? Heeft dit met onze spierkracht te maken, dat we ons moeilijker kunnen opvangen? Of raken we sneller uit balans? Wel eens gedacht aan omgevingsfactoren, los liggende stoeptegels en opkrullende tapijtjes. Vaak is er niet één oorzaak aan te koppelen.
Tijdens mijn groepslessen die ik geef aan 40+ -ers en 80+ -ers probeer ik veel aandacht te besteden aan valpreventie. Tijdens de lessen geef ik veel tips en trucs om het valrisico te verkleinen, ook voor thuis. Nu is het wel eens lastig om me met mijn 25 jaar in te leven in iemand die 50 jaar ouder is. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie tips en trucs. Wat is de gouden tip om niet te vallen of het valrisico te verkleinen?

Mijn gouden tip: Heb geen haast!

Je zit lekker in de luie stoel, beetje weg te suffen. Plots gaat daar ineens de telefoon of deurbel. Je wilt de ander niet laten wachten dus ‘springt’ op vanuit je stoel, let niet op en BOEM daar lig je.

In de week van de valpreventie wordt er landelijk extra aandacht besteed aan het valrisico en valpreventie. Ook bij onze praktijk wordt er extra aandacht aan besteed. Er worden verschillende leuke workshop georganiseerd: Actie Reactie, Workshop In Balans en Workshop Beweeg je zeker. Hiermee proberen we je bewust te maken hoe belangrijk het is om te blijven bewegen. Heb je vragen over ouder worden en bewegen of wil je weten hoe groot jouw valrisico is, kom dan gezellig langs!

Tot in de week van de valpreventie! En heb jij de gouden tip? Lever hem in en maak kans op onze goodiebag!

Renée Boxem, Fysiotherapeut Kinesis Fysiotherapie

*De ingezonden Gouden Tips:
Vaste vloerbedekking en geen losse kleedjes
Ben je alleen? Neem een alarm bij WIN Noordenveld
Let op meubeltjes, uit de weg ivm struikelen
E-Bikes niet te hard laten gaan (eco-stand)
Vloerbedekking er uit, laminaat er in
Doe het rustig aan, geen haast
Geen losse spullen op de grond en de trap
Goede verlichting
Bewegen voor het soepel houden van de spieren
Voldoende en goed eten en drinken
De tijd nemen/ rustig opstaan
Telefoon op verschillende plaatsen, zodat men niet hoeft te “rennen”
Regelmatig naar de grond kijken met name op straat i.v.m. losliggende steentjes
Geen obstakels in de loopruimte zoals een tafeltje, stoel, lamp enz.
Aandacht bij wat je doet: gedachten niet laten afleiden (mindfullness)
Geen gladde tegels en een glad straatje om het huis
Krachttraining met o.a. gewichten (spiermassa!)
Traplopen, tuinieren, tillen, fietsen, zwemmen
Een aantal keren met een rechte rug door je knieën zakken.